Férová lékárna: 10 pravidel, která by měla taková lékárna dodržovat

Jak poznáte lékárnu, kde vám skutečně dají lék, který potřebujete, a to bez ohledu na vlastní zisk? Kde bude vaše zdraví na prvním místě před výdělkem? Férová lékárna je taková, v níž ctí etická pravidla a její personál je vždy připraven vám ochotně a odborně poradit. Nevnucuje vám přípravky jedné značky a upozorní vás na případné nežádoucí účinky.

Posláním dobrého lékární­ka je zajišťovat paciento­vi kvalitní a bezpečnou léčbu, ctít pravidla etiky a na­bízet zákazníkovi takový lék, o němž si myslí, že mu opravdu pomůže. V žádném případě by neměl pacientovi nutit produk­ty, které má ve spolupráci s ur­čitým výrobcem v akci. Do hry na trhu s léky ale dnes bohužel vstupují různé marketingové aktivity, které mají donutit pa­cienty k co největšímu odběru různých preparátů, ať už léčiv nebo potravinových doplňků, nebo vůbec nalákat do lékár­ny co největší počet zákazníků a tím vytvořit co nejvyšší zisk pro provozovatele nabídkou drahých produktů, omezením šíře sortimentu či poskytova­ného odborného poradenství a lékárenských služeb.

O výhody nepřijdete

Tyto praktiky samozřejmě obvykle neznamenají v koneč­ném důsledku přínos pro pa­cienta, který by měl být hlav­ním cílem dobrých lékáren a dobrých lékárníků. „Ve správné lékárně by se s tímto „zjed­nodušeným modelem prodeje léků a doplň­ků“ pacient setkat ne­měl. Samozřejmě, že lékárny dnes připra­vují pro své pacien­ty různé akce, které v konečném důsledku přinášejí slevy a výho­dy pro zákazníky, ale v dobré lékárně vám k tomu přidají i od­borné a individuální poradenství, konzul­tace a služby, které dávají lékárně punc zdravot­nického zařízení, jako je napří­klad měření tlaku, poraden­ství při odvykání kouření nebo zdravotně preventivní kampa­ně,“ říká pan PharmDr. Jind­řich Šmíd z lékárny Alphega. Lékárník by měl zohledňovat nejen pacientovy problémy, ale také jeho současný zdravotní stav a souběžnou farmakoterapii a sledovat při výdeji léků a prodeji potravinových doplň­ků jejich možné vzájemné ne­žádoucí účinky. Rozhodně by neměl upřednostňovat při pro­deji výrobky vybrané značky.

Pacient na prvním místě

Plnohodnotnou lékárnu dě­lá tedy především profesio­nální a odborný personál, pro který je pacient a jeho zdraví na prvním místě. Úroveň po­skytnuté lékárenské péče při­tom není přímo úměrná počtu vydaných balení nebo ještě hů­ře finančnímu výdělku lékárny. Z dobré lékárny by měl pacient odejít vždy spokojený, i když třeba nic nekoupil. Důležité je, že o něj bylo v lékárně dobře postaráno, a že se provozova­tel lékárny jen nesnažil na je­ho zdravotních problémech co nejvíce vydělat.

Zdroj: Blesk