Jak poznáte lékárnu, kde vám skutečně dají lék, který potřebujete, a to bez ohledu na vlastní zisk? Kde bude vaše zdraví na prvním místě před výdělkem? Férová lékárna je taková, v níž ctí etická pravidla a její personál je vždy připraven vám ochotně a odborně poradit. Nevnucuje vám přípravky jedné značky a upozorní vás na případné nežádoucí účinky.
Posláním dobrého lékárníka je zajišťovat pacientovi kvalitní a bezpečnou léčbu, ctít pravidla etiky a nabízet zákazníkovi takový lék, o němž si myslí, že mu opravdu pomůže. V žádném případě by neměl pacientovi nutit produkty, které má ve spolupráci s určitým výrobcem v akci. Do hry na trhu s léky ale dnes bohužel vstupují různé marketingové aktivity, které mají donutit pacienty k co největšímu odběru různých preparátů, ať už léčiv nebo potravinových doplňků, nebo vůbec nalákat do lékárny co největší počet zákazníků a tím vytvořit co nejvyšší zisk pro provozovatele nabídkou drahých produktů, omezením šíře sortimentu či poskytovaného odborného poradenství a lékárenských služeb.
O výhody nepřijdete
Tyto praktiky samozřejmě obvykle neznamenají v konečném důsledku přínos pro pacienta, který by měl být hlavním cílem dobrých lékáren a dobrých lékárníků. „Ve správné lékárně by se s tímto „zjednodušeným modelem prodeje léků a doplňků“ pacient setkat neměl. Samozřejmě, že lékárny dnes připravují pro své pacienty různé akce, které v konečném důsledku přinášejí slevy a výhody pro zákazníky, ale v dobré lékárně vám k tomu přidají i odborné a individuální poradenství, konzultace a služby, které dávají lékárně punc zdravotnického zařízení, jako je například měření tlaku, poradenství při odvykání kouření nebo zdravotně preventivní kampaně,“ říká pan PharmDr. Jindřich Šmíd z lékárny Alphega. Lékárník by měl zohledňovat nejen pacientovy problémy, ale také jeho současný zdravotní stav a souběžnou farmakoterapii a sledovat při výdeji léků a prodeji potravinových doplňků jejich možné vzájemné nežádoucí účinky. Rozhodně by neměl upřednostňovat při prodeji výrobky vybrané značky.
Pacient na prvním místě
Plnohodnotnou lékárnu dělá tedy především profesionální a odborný personál, pro který je pacient a jeho zdraví na prvním místě. Úroveň poskytnuté lékárenské péče přitom není přímo úměrná počtu vydaných balení nebo ještě hůře finančnímu výdělku lékárny. Z dobré lékárny by měl pacient odejít vždy spokojený, i když třeba nic nekoupil. Důležité je, že o něj bylo v lékárně dobře postaráno, a že se provozovatel lékárny jen nesnažil na jeho zdravotních problémech co nejvíce vydělat.
Zdroj: Blesk
Komentáře nejsou povoleny.